Tips voor de HEMA

Hoe nu verder:
Hema weer een Hollands gezicht geven.
Engelse managers, engelse adviseurs en consultancy. (kosten in 2015 12 miljoen.)
terug naar het land van de Brexit.

De Hema management iconen weer terug op hun plek bijv op het gebied van: Inkoop (is vertrokken naar Zeeman) Styling (voor zichzelf begonnen) Marketing (Het gezicht voor Sligro bepaald nu voor zichzelf bezig) IT (naar Action vertrokken)
logistiek ( voor zichzelf begonnen). Verkoop (naar de Bijenkorf)

Winkelinrichting vereenvoudigen.

-strakke winkelinrichting zonder poespas. Zie Action, Zeeman, H&M.

-assortimenten indikken. Vooral in food vers heeft HEMA een probleem waar het
marktleider was in gebak, kaas en vleeswaren. Leren van de huidige top in marktaandeel.

-meer aandacht voor klant vloerbezetting verhogen service verbeteren werknemers plezier in het werk teruggeven

Oorlog met franchisers bijleggen en samen optrekken de HEMA franchisers zijn
al jaren succesvolle ondernemers hebben veelal hun winkels op orde en zijn financieel gezond

Kalm aan met de buitenlandse expansie drift.
– onmiddellijk stoppen met de Europese expansie naar landen als Spanje, Oostenrijk, England. Een fatsoenlijk marktaandeel krijgen in deze landen gaat jaren duren en brengt de eerste vijf jaren geen bijdrage.
-geen expansie naar buitenlanden zoals Dubai
-strategie voor expansie Duitsland herzien – in Duitsland staan warenhuizen extra onder druk neem Kaufhof-Karstadt-Woolworth tot nu toe is de expansie door de meeste Nederlandse retailers mislukt neem:- blokker-xenos-Scapino-Intertoy’s-Manfield-Claudia Sträter etc.
Concentratie op vestigingen dicht langs de grens met Nederland (Nord Rhein Westfalen)

concentreren op de vestigingen in Nederland-Belgie en Frankrijk.

 

Plaats een reactie